Облік ПДВ та створення податкових накладних в BAS Бухгалтерія

52 065

В даній статті розглянемо механізми обліку ПДВ в “BAS Бухгалтерія”. При правильному формуванні документів вбудований механізм ПДВ дозволить значно спростити роботу бухгалтера. Отже, в програмі ведеться облік вхідного ПДВ (податкового кредиту) та вихідного ПДВ (податкового зобов’язання).

Задача обліку ПДВ:

  • Визначення моменту виникнення податкових зобов’язань та їх суми.
  • Формування податкових накладних та розрахунків коригування.
  • Формування звіту “Декларація з ПДВ” на підставі податкових документів.

Розглянемо наступні особливості обліку ПДВ в BAS Бухгалтерія:

  1. Стартові налаштування
  2. Визначення події ПДВ та формування ПН
  3. Розрахунки коригування
  4. Звіти з ПДВ
  5. Декларація з ПДВ
  6. Облік вхідного ПДВ
  7. Можливі помилки в обліку ПДВ

1. Стартові налаштування ПДВ

Облік ПДВ в програмі ведеться в розрізі:

  • ставок ПДВ – 20%, 7%, 0%, без ПДВ (звільнені від ПДВ, ст. 197 ПКУ), не ПДВ (ст. 196 ПКУ);
  • організацій – платників ПДВ, що вказується в обліковій політиці кожної організації.

Для того, щоб вказати схему оподаткування організації в “BAS Бухгалтерія”, перейдіть в розділ  «Головне» – «Облікова політика» та виберіть потрібну організацію. В полі «Схема оподаткування» оберіть «Податок на прибуток і ПДВ» або «Єдиний податок і ПДВ».

Потрібно провести також наступні налаштування для обліку ПДВ власної організації:

  • вказати ІПН організації в розділі «Головне» – «Організації» – «Картка організації», закладці «Коди» – «Дані платника ПДВ» в рядку ІПН;
  • обрати налаштування нумерації ПН та РК в «Картка організації» за гіперпосиланням «Настройка нумерації податкових документів»;
  • налаштувати друк ПН та РК в «Картка організації» за гіперпосиланням «Настройка друку податкових документів»;
  • вибрати автора податкових документів в розділі «Головне» – «Персональні настройки» в полі «Хто звичайно виписує податкові накладні»;
  • вказати номенклатуру для автоматичного заповнення ПН в розділі «Головне» – «Персональні настройки» – «Номенклатура для заповнення податкових накладних».

Також для відповідних контрагентів-платників ПДВ потрібно вказати «Схему оподаткування» та «ІПН» в картці контрагента.

Примітка: ІПН та іншу інформацію по контрагенту можна автоматично завантажити за допомогою модуля перевірки контрагентів через сервіс Opendatabot.

Також потрібно вказати параметри договору контрагента:

  • На закладці «Основні» – встановити або зняти відмітку «Складний облік». Оскільки в статті ми розглянемо простий облік ПДВ, відмітку потрібно зняти. Простий облік розраховує момент появи бази оподаткування та реєструє податковий кредит чи зобов’язання з ПДВ під час проведення документу.
  • Момент розрахунку ПДВ визначається згідно налаштувань на закладці договору контрагента «Податковий облік» – «Схема податкового обліку»: за першою подією, по відвантаженню та ін. Якщо обрати «По відвантаженню», то ПДВ буде формуватися по документах реалізації, при виборі «За першою подією» – система буде розраховувати, який саме документ формує базу ПДВ: оплата чи реалізація.

Для кожної номенклатури потрібно визначити свою ставку ПДВ, яка буде автоматично заповнюватися в документі реалізації. Також варто вказати для номенклатури код УКТ ЗЕД чи ДККП, обравши ці коди з відповідного довідника.

2. Визначення ПДВ та формування податкових накладних

В «BAS Бухгалтерія» передбачені наступні регістри для визначення моменту та суми ПДВ:

  1. Для податкового кредиту:
    1. Регістр накопичення «Придбання податковий облік».
    2. Регістр накопичення «Очікуваний і підтверджений ПДВ придбань».
    3. Регістр бухгалтерії «Журнал проводок (бухгалтерський та податковий облік)».
  2. Для податкового зобов’язання:
    1. Регістр накопичення «Продажі податковий облік».
    2. Регістр накопичення «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів».
    3. Регістр бухгалтерії «Журнал проводок (бухгалтерський та податковий облік)».

Розглянемо варіант визначення першої події при надходженні авансу по відвантаженню:

Оскільки по цьому контрагенту по всіх регістрах не було жодних рухів, програма визначає попередню оплату з сумою ПДВ 3000 грн та формує першу подію податкових зобов’язань по відповідних рахунках: Дт. 6431 (Податкові зобов’язання) Кт. 6432  (Податкові зобов’язання непідтверджені). Як наслідок, реєструються непідтверджені податкові зобов’язання по авансу.

Також формуються рухи по регістрам накопичення:

  • «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів», де фіксується сума очікуваного ПДВ для подальшого формування податкової накладної.
  • «Продажі податковий облік», який реєструє подію оплати з відповідними параметрами ПДВ, що буде враховуватися при виникненні податкових зобов’язань в наступних документах оплати чи відвантаження.

Щоб виписати податкову накладну по авансу, потрібно запустити обробку формування ПН, або в документі платіжного доручення натиснути «Створити на підставі» – «Податкова накладна».

Створений документ ПН при проведенні формує наступні проводки: Дт 6432 «Податкові зобов’язання непідтверджені» – Кт 6412 «Розрахунки з ПДВ», які фіксують підтвердження податкових зобов’язань за попередньою оплатою.

Податкова накладна також фіксує факт підтвердження ПДВ у регістрі «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів».

Щоб зареєструвати Податкову накладну в ЄРПН, можна вивантажити її в програму M.E.Doc за допомогою модуля Інтеграція BAS з M.E.Doc.

При формуванні документу «Реалізація товарів і послуг» потрібно вказати параметри ПДВ, аналогічні документу авансу. При цьому якщо попередня оплата була частковою і меншою за суму реалізації, програма сформує дві проводки – першу та другу подію:

  1. По першій події виникає податкове зобов’язання з ПДВ.
  2. По другій події податкове зобов’язання не виникає та реєструється залік податкових зобов’язань, які виникли по авансу. Формується проводка Дт 702 «Дохід від реалізації товарів» – Кт 6431 «Податкові зобов’язання».

Також даний документ реєструє першу подію в регістрі «Очікуваний і підтверджений ПДВ продажів.

З документу «Реалізація товарів і послуг» можна створити ПН натиснувши «Створити на підставі» – «Податкова накладна»:  через обробку формування ПН програма створить податкову накладну на суму очікуваного ПДВ, в нашому випадку це буде 1000 грн.

В таблиці нижче зазначена схема проводок ПДВ по документах в BAS Бухгалтерія під час продажу товарів, робіт, послуг, необоротних активів у 2 випадках: якщо перша подія відвантаження, або ж перша подія – оплата від покупця.

Для спрощення в таблиці зазначено один рахунок взаєморозрахунків та доходів, при цьому замість 361 рахунку можуть використовуватись рахунки 377 або 6811, замість 701 – рахунки 702, 703 чи 712. У разі використання рахунку авансів 6811, документ «Реалізація товарів і послуг» сформує додаткову проводку для заліку заборгованостей Дт 6811 – Кт 361 (або Кт 377).

Перша подія – відвантаження Перша подія – оплата
Документ Дт Кт Документ Дт Кт
Реалізація товарів і послуг 361 701 Надходження на банківський рахунок 311 361
701 6432 6431 6432
Податкова накладна 6432 6412 Податкова накладна 6432 6412
Надходження на банківський рахунок 311 361 Реалізація товарів і послуг 361 701
701 6431

3. Як створити розрахунок коригування в BAS Бухгалтерія

Додаток 2 до податкової накладної можна створити на підставі документу «Повернення від покупців».

В документі, що створився, потрібно вказати податкову накладну, яка коригується.

Після встановлення в Додатку 2 відмітки «Включено до ЄРПН», сформуються наступна проводка та записи регістрів:

4. Звіти з ПДВ

Оборот за бухгалтерськими рахунками ПДВ та взаєморозрахунками можна сформувати в звіті «Аналіз субконто», по субконто «Контрагенти».

Відповідність виписаних ПН та податкових зобов’язань, можна проаналізувати за допомогою звіту «Очікуваний та підтверджений ПДВ продажів», який знаходиться в розділі Звіти – Звіти з ПДВ.

Детальніше зі звітами з ПДВ можна ознайомитися в статті.

5. Як сформувати Декларацію з ПДВ в BAS Бухгалтерія

Для  того, щоб заповнити звіт «Декларація з ПДВ», потрібно перейти в розділ «Звіти» – «Регламентована звітність» – «Регламентовані звіти вбудувані». В переліку звітів встановіть відмітку біля Декларація по ПДВ та натисніть Створити звіт.

У вікні, що відкрилось, натисніть кнопку «Заповнити» – звіт заповниться згідно документів, внесених за даний період. Потім натисніть кнопку «Вивантажити в XML».

В наступному вікні натисніть кнопки «Сформувати файли вивантаження» та «Зберегти файли вивантаження», і вкажіть каталог вивантаження, куди збережуться файли.

Збережені файли імпортуйте в програму для подачі звітності, наприклад M.E.Doc.

6. Облік вхідного ПДВ

В документах «Надходження товарів і послуг» та «Списання з банківського рахунку» програма теж формує різні проводки та записи в регістри в залежності від того, який із документів є першою подією.

Наведемо приклад проведення документів, коли Надходження є першою подією.

З документу «Надходження товарів і послуг» можна створити вхідну ПН, натиснувши «Створити на підставі» – «Реєстрація вхідного податкового документа».

Документ «Списання з банківського рахунку» є другою подією, тому не формує проводку по ПДВ.

В таблиці нижче зазначена схема проводок ПДВ по документах в BAS Бухгалтерія при купівлі товарів, робіт, послуг, необоротних активів у 2 випадках: якщо перша подія надходження, або ж перша подія – оплата постачальнику.

Перша подія – надходження Перша подія – оплата постачальнику
Документ Дт Кт Документ Дт Кт
Надходження товарів і послуг 15, 20, 22, 23, 28, 91-94 631, 685 Списання з банківського рахунку 631 311
6442 631 6442 6441
Податкова накладна 6412 6442 Податкова накладна 6412 6442
Списання з банківського рахунку 631 311 Надходження товарів і послуг 15, 20, 22, 23, 28, 91-94 631, 685
6441 631, 685

7. Помилки при роботі з документами ПДВ

В методиці простого обліку ПДВ для коректного визначення події податкового зобов’язання чи кредиту всі параметри обліку ПДВ повинні бути однаковими у документах оплати і відвантаження за однією операцією.

Відхилення даних параметрів приведе до неправильного визначення моменту події ПДВ і, як наслідок, невірного формування проводок у всіх наступних документах.

Можливі помилки в обліку ПДВ:

  1. Відсутність хронології у введенні документів.
  2. Розбіжність аналітики: оскільки облік ПДВ ведеться по вимірах «Організація», «Договір», «Документ розрахунків», «ставка ПДВ» відмінність параметрів в документах реалізації та оплати приведе до викривлення даних по першій події.
  3. Ручні коригування сум ПДВ та проводок.
  4. Внесення сум взаєморозрахунків документом «Операції, введені вручну».
  5. Некоректне введення залишків: всі виміри по ПДВ з пункуту 2 повинні бути вказані у відповідності з наступними документами реалізації чи оплати.
  6. Незакрите повернення.

Також потрібно перевірити наступне:

  • Чи правильно налаштована облікова політика, заповнена схема оподаткування з ПДВ.
  • Чи вірно налаштовані договори контрагентів: знята відмітка «Складний облік ПДВ» та встановлена схема податкового обліку – «За першою подією».
  • Коректність відображення рахунків ПДВ в регістрі відомостей «Рахунки розрахунків з контрагентами» згідно схеми ПДВ вище.

При внесенні чи редагуванні документів «минулим числом» розрахунки по ПДВ можуть бути некоректними, тому для відновлення хронології рекомендується в кінці місяця перепровести документи за допомогою обробки «Групове перепроведення документів».

Оскільки всі податкові накладні повинні реєструватися в ЄРПН, для їх реєстрації пропонуємо скористатися програмою M.E.Doc (Медок).

Якщо у Вас виникли питання по обліку ПДВ в BAS Бухгалтерія, залиште заявку і ми допоможемо

Немає коментарів

Коментувати