Як виплатити електронні лікарняні
8 147Як відомо, згідно наказу МОЗ №1066 від 01 червня 2021 року були впровадженні електронні лікарняні. При цьому залишились ще деякі випадки, коли можуть видаватись паперові лікарняні. Окрім того, з 1 січня 2023 р. фінансування виплат по лікарняних здійснюватиме Пенсійний фонд України замість ФСС.
Розглянемо детально схему роботи з електронними лікарняними та подачу заяв-розрахунків до ПФУ.
Що таке електронний лікарняний
Електронний лікарняний – це документ, що засвідчує факт тимчасової непрацездатності працівника та зареєстрований в Електронному реєстрі листків непрацездатності під індивідуальним номером. Такий лікарняний, як і паперовий, є підставою для нарахування страхових виплат.
Електронні лікарняні спрощують оформлення листків тимчасової непрацездатності як працівнику, так і нарахування виплат роботодавцю:
- працівнику – не потрібно вказувати всі свої реквізити при оформленні та відвідувати лікаря, щоб забрати лікарняний – у разі нормального перебігу хвороби він закриється автоматично;
- роботодавцю – який в автоматичному режимі отримає інформацію, хто зі співробітників перебуває на лікарняному. Не буде необхідності зберігати паперові лікарняні й передавати їх у Пенсійний фонд.
- Лікар заповнює анкету у відповідному електронному кабінеті.
- Інформація обробляється у медичний висновок, що містить зокрема інформацію:
- посилання на запис про лікуючого лікаря та медичну установу;
- дату та час реєстрації медичного висновку;
- суть висновку лікуючого лікаря: категорію – «Захворювання або травма загального характеру», «Догляд за хворою дитиною», «Догляд за хворим членом сім’ї» і т.п.; відмітку про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта; інші відмітки за потреби.
- посилання на запис в Реєстрі про попередній медичний висновок за наявності чи відмітку про початок нового випадку тимчасової непрацездатності;
- період дії медичного висновку.
- Після отримання інформації від медичної системи, Пенсійний фонд формує електронний лікарняний, який можуть побачити як роботодавець, так і застрахована особа. При цьому інформація про діагноз пацієнта є конфіденційною, та не передається ні ПФУ, ні роботодавцю.
Як роботодавцю переглянути електронний лікарняний
Роботодавець може отримати інформацію по листках непрацездатності свого працівника за допомогою веб-порталу Електронних послуг ПФУ. Для цього потрібно відкрити пункт меню особистого кабінету страхувальника «Листки непрацездатності», де можна здійснити пошук за такими параметрами:
- номер листка непрацездатності;
- період непрацездатності;
- РНОКПП застрахованої особи;
- включення до заяви-розрахунку.
Страхувальник також може переглянути, сформувати та роздрукувати заяви-розрахунки по листках непрацездатності в пункті меню особистого кабінету страхувальника «Заяви-розрахунки».
Як оплачувати електронні лікарняні
Схема виплат від роботодавця та ПФУ наступна:
Нараховувати компенсацію з тимчасової непрацездатності ПФУ буде протягом 3 днів після надходження заяви-розрахунку. Розмір виплат залишається колишнім: від 50% до 100% середнього доходу застрахованої особи, залежно від стажу, розмір допомоги по вагітності та пологах – 100% середнього доходу.
Алгоритм призначення виплат такий же, як і для паперового лікарняного:
- на підставі електронного лікарняного визначається кількість днів непрацездатності, що підлягають оплаті за рахунок коштів роботодавця та ПФУ;
- проводиться розрахунок суми компенсації з тимчасової непрацездатності з врахуванням стажу працівника (довідку про страховий стаж також можна отримати на сайті ПФУ – детальніше тут);
- заповнюється заява-розрахунок і подається на вебпортал ПФУ.
З 1 січня 2023 року заява-розрахунок подається до ПФУ через особистий електронний кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг. При цьому для подання заяв-розрахунків роботодавцям не потрібно укладати з ПФУ договір про визнання КЕП.
Форма заяви-розрахунку, яка подається до ПФУ, та умови виплат за лікарняними працівникам не змінилися.
Як і раніше, лікарняні застрахованій особі оплачуються:
- коштом роботодавця — перші п’ять днів тимчасової непрацездатності;
- за рахунок страхових коштів — з шостого дня, а за лікарняними внаслідок нещасного випадку на виробництві — з 18-го дня.
Примітка. «Заяву-розрахунок» в ПФУ також можна сформувати та вивантажити із облікової системи BAS за допомогою обробки експорту. Якщо Ваша облікова система BAS Бухгалтерія – розрахувати лікарняні і сформувати «Заяву-розрахунок» можна за допомогою модуля Selera.
У яких випадках може бути відхилено заяву-розрахунок?
Заяву-розрахунок може бути відхилено через помилки в заповненні, зокрема:
- невірні реквізити страхувальника: місцезнаходження (вказане з помилками або не повністю), номер розрахункового рахунку тощо;
- не внесено дані про пільгову категорію застрахованої особи, у разі її наявності;
- невідповідність між страховим стажем за останні 12 місяців, який застрахована особа набула фактично, і тим, що зазначено в Реєстрі застрахованих осіб;
- невірно розрахована сума виплат за листком непрацездатності.
Найпоширеніші помилки в електронних заявах-розрахунках за паперовими лікарняними стосуються даних, що вводяться відповідальними особами вручну – зокрема реквізитів листка непрацездатності чи інформації про застраховану особу. При цьому, в такому випадку, скановані копії паперових листків непрацездатності прикріплюються до електронної заяви-розрахунку.
Роботодавці, які з певних причин не можуть користуватися електронним кабінетом на вебпорталі електронних послуг ПФУ, можуть скласти заяву-розрахунок у паперовій формі та подати її до будь-якого сервісного центру ПФУ.