Аудиторський файл SAF-T UA: що це і як подати до ДПС

2 204

SAF-T (Standard Audit File for Tax) – це міжнародний стандарт обміну електронними даними бухгалтерського обліку між підприємством та податковим органом чи аудитором. В цьому форматі вже працюють ряд європейських країн.

SAF-T UA – це українська версія аудиторського електронного файлу стандартизованої структури даних бухгалтерського обліку, інша назва електронний аудит (Е-аудит). Використання цієї технології створює прозорі стосунки між бізнесом та державою, зменшує фізичні перевірки бізнесу та мінімізує несплату податків.

Застосування стандарту SAF-T UA описується наступними законодавчими актами.

Закон зобов’язує подання файлу SAF-T UA :

  • з 01 січня 2025 р. – всіма великими платниками податків (ВВП);
  • З 01 січня 2027 р. – платниками ПДВ (відповідно до законопроекту № 6255 від 2 листопада 2021 року).

Дані, які передаються у файлі SAF-T UA

Фактично це експорт всієї бухгалтерської бази з деталізацією до документів та проводок з відображенням:

  • всіх контрагентів (постачальників та покупців з адресами);
  • всієї номенклатури з цінами надходження та продажу;
  • обсягів продажу та закупівель;
  • оборотної відомості по товару по складам;
  • заборгованості по всім контрагентам;
  • рух всіх платежів: готівкових і безготівкових;
  • рух основних засобів;
  • головна книга та податкові різниці;
  • облікової політики та опису облікових підходів;
  • детальний опис господарських операцій, із наведенням кодування операцій та їх характеристик в розрізі дат, номерів, назв первинних документів та сум.

У файл SAF-T не експортується інформація по кадрам та заробітній платі, оскільки ця звітність передається у ДПС «Об’єднаною звітністю».

Як сформувати файл SAF-T

Якщо бухгалтерський облік ведеться в одній обліковій системі, потрібно робити експорт бухгалтерських даних в стандартизований формат XML. Якщо ж облік розділений, для прикладу складський облік та роздрібні продажі ведуться в окремих системах, потрібно формувати вивантаження з двох систем та об’єднати їх в один файл XML.

Якщо Ви використовуєте програму BAS, пропонуємо скористатися модулем «Формування SAF-T UA», розробленим спільно з компанією CONTO та аудиторською компанією Crowe Erfolg Ukraine, що є частиною мережі Crowe Global (ТОР 10 світових аудиторських мереж). Дана розробка підходить для всіх конфігурацій BAS, де є план бухгалтерських рахунків.

Модуль формування SAF-T UA дозволяє:

  1. Сформувати стандартизовану звітність SAF-T, згідно вимог законодавства.
  2. Зберегти створену звітність у базі даних BAS, для повторного перегляду, змін та доповнень.
  3. Провести перевірку звітності згідно вимог ризик-факторів.
  4. Експортувати звітність у файли XML згідно формату файлу SAF-T UA для завантаження в електронний кабінет платників податків або MEDOC API SAF-T UA
  5. Провести перевірку сформованих файлів згідно xsd схеми ДПС.

Формування звіту SAF-T відбувається в кілька етапів:

1. При відкритті модуля потрібно заповнити службові дані та інформацію про організацію на відповідних вкладках.

2. Обрати період та натиснути кнопку «Заповнити все».

3. Система заповнить всі закладки обробки «Бухгалтерські операції», «Первинні документи» та «Довідники».

Важливо:

  • Оскільки типи операцій визначені стандартом SAF-T, необхідно прописати свої типи операцій для коректного відображення документів.
  • При заповненні Контрагентів потрібно перевірити Адресу, зокрема поле «Країна походження», що використовується для коректного відображення трансфертного ціноутворення.
  • Налаштувати відображення бухгалтерських та забалансових рахунків до типу «Роль».

4. Перевірити та вивантажити у формат XML для подальшого завантаження файлів в системи подачі звітності через кабінет платника податків.

Переваги модуля «Формування SAF-T UA» для BAS:

  • Дозволяє переглядати, редагувати та доповнювати облікові дані в форматі, який вимагає ДПС.
  • Методологія пропрацьована аудиторською компанією Crowe Erfolg Ukraine і тому бухгалтеру не потрібно заглиблюватися в деталі експорту аудиторського файлу.
  • При формуванні файлу система підсвічує помилки у веденні обліку, згідно алгоритмів контролю.
  • Файл експортується згідно схеми XSD, опублікованої ДПС.
  • Залежно від об’єму інформації, експорт відбувається в один або в кілька файлів, по правилах, описаних в вимогах формування SAF-T UA.

Модуль «Формування SAF-T UA» підходить для наступних конфігурацій:

  • BAS ERP
  • BAS Комплексне управління підприємством
  • BAS Бухгалтерія ПРОФ/КОРП
  • Управління торговим підприємством
  • Управління виробничим підприємством

Примітка. Код модуля відкритий для редагування.

Вартість модуля «Формування SAF-T UA»

Найменування продукту/послуги Ціна, грн з ПДВ
Модуль «Формування SAF-T UA». Базова обробка для типового рішення SAF-T UA 2.0* 180 000
Оновлення при зміні версії SAF-T UA Реліз v 2.Х на Реліз v 3.Х 36 000
Модуль «Формування SAF-T UA». Підписка на квартал ** 18 225
Модуль «Формування SAF-T UA». Підписка на півроку 30 375
Модуль «Формування SAF-T UA». Підписка на рік 40 500

* У поставку входить ліцензія на одну організацію (ЄДРПОУ) для однієї конфігурації (без врахування послуг налаштування та адаптації модуля).

** Підписка включає оновлення модуля та консультації електронною поштою.

Для отримання детальнішої інформації звертайтеся тел. 050 104 99 60 або залиште заявку і ми зателефонуємо

Якщо облік ведеться в різних базах або інших програмах, вам підійде:

  • M.E.Doc API SAF-T UA – це рішення для великих компаній, що складається з кабінету користувача та має вбудоване REST API для інтеграції з обліковими системами підприємства, у яких знаходиться інформація, необхідна для формування файлу SAF-T.
  • M.E.Doc SAF-T UA — веб-сервіс, орієнтований на середній бізнес.

Переваги рішення M.E.Doc API SAF-T UA:

  • Інтеграція із вашою системою обліку (BAS, ISPro, SAP ERP) через протокол REST API отримає потрібні дані та сформує звіт у відповідному форматі.
  • Відповідність стандартам: оновлення сервісу відповідно законодавству. Наразі рішення працює з актуальною версією файлу SAF-T UA 2.0.
  • Візуалізація даних звіту в кабінеті користувача: формат XML — це машинний формат, котрий складно аналізувати людині, сервіс має зручне відображення вмісту створеного файлу SAF-T у кабінеті користувача.

  • Імпорт: завдяки імпорту файлів excel можна доповнювати файл тими даними, які відсутні у ваших облікових системах.
  • Аналіз: автоматичний розрахунок компонентів файлу SAF-T для порівняння відповідності даних з системами обліку.

  • Контроль та перевірка інформації перед подачею файлу: програма аналізує правильність даних, завдяки вбудованим контролям, що дозволяє уникнути помилок під час подання звіту.

  • Конфіденційність: кожен користувач має свою роль в роботі з файлом SAF-T UA. У програмі є роль адміністратора, аудитора та податкового консультанта.
  • Робота будь-якої точки світу: можна формувати, перевіряти, підписувати КЕП і відправляти великі об’єми інформації з довільного пристрою через браузер.

Вартість рішення M.E.Doc API SAF-T UA

Спеціальна ціна до 1 квітня 2025 р.: 120 000 грн

Детальний опис роботи M.E.Doc API SAF-T UA

Для отримання детальнішої інформації та документації API модуля M.E.Doc SAF-T UA звертайтеся тел. 050 104 99 60 або залиште заявку і ми зателефонуємо

Спільне рішення CONTO та M.E.Doc

Для компаній з великими об’ємами даних або даними, розміщеними в різних облікових системах, розроблено інтеграційне рішення модуля CONTO з M.E.Doc API SAF-T UA.

В цьому випадку модуль «Формування SAF-T UA» збирає дані в програмі BAS та автоматично передає їх у програму M.E.Doc API SAF-T UA, де формується стандартизований файл SAF-T UA. У персональному кабінеті користувач може переглянути файл та скористатися вбудованими контролями перевірки, після чого підписати та подати звіт.

Переваги спільного рішення:

  • Можливість вивантаження даних у зовнішню базу. Інтеграція модуля CONTO з M.E.Doc API SAF-T UA дозволяє обробляти дані з різних облікових систем, незалежно від їхньої платформи, та передавати дані до зовнішньої бази через API.
  • Робота з великими обсягами даних. Компанії, що працюють із великими обсягами інформації, можуть швидко та зручно передавати дані для формування файлу SAF-T UA.
  • Зниження навантаження на основні системи. Завдяки інтеграції основні облікові платформи зможуть уникнути перевантажень.
  • Гнучкість і масштабованість. Спільне рішення забезпечує адаптацію під індивідуальні потреби бізнесу, враховуючи обсяги даних, структуру систем і вимоги SAF-T UA.

Для отримання детальнішої інформації щодо подачі аудиторського файлу SAF-T UA залиште заявку і ми Вам зателефонуємо

Важливі запитання щодо подачі SAFT UA

Який термін подачі файлу SAF-T?

Термін подачі файлу SAF-T – два робочі дні після отримання запиту ДПС.

Чи може бути збільшений термін на подачу звіту?

План – графік документальних планових перевірок платників оприлюднюється до 25 грудня попереднього року, а про планові перевірки повідомляється не пізніше ніж за 10 календарних днів, тому платник має більше часу для підготовки звітності.

Чи можна виправити звіт SAF-T чи подати «уточнюючий» звіт?

У разі отримання від ДПС повідомлення про відхилення електронного документа відправником вживаються заходи для усунення причин відхилення і забезпечення повторного відправлення цього документа (абзац другий пункту 3.7 розділу ІІІ Порядку № 1393).

Якщо файл не пройде перевірку, підприємство має 10 днів на виправлення. У разі протермінування штрафи подвоюються відповідно.

На відміну від фінансової чи податкової звітності, через складність обробки SAF-T UA податковою, подання «уточнюючих» файлів може бути неможливим, що підвищує вимоги до точності складання звіту.

За який період подається звітність?

Період визначається в запиті контролюючого органу.

Чи існує можливість подати файл SAF-T UA через «Електронний кабінет»?

Так, «Електронний кабінет платника» надає можливість завантажувати файл (SAF-T UA) у форматі XML.

Чи можливе тестування завантаження файлу SAF-T UA через електронний кабінет платника?

Можливість тестування завантаження файлу SAF-T UA через електронний кабінет платника існує для всіх платників податків.

Чи можливо подати файл SAF-T UA на зйомних носіях чи в іншому форматі?

Згідно порядку №1393 електронні документи (інформація) надаються виключно у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури. Файл підписується, шифрується та надсилається до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв’язку.

Яка відповідальність за невчасне подання звіту?

(відповідно до законопроекту № 6255 від 2 листопада 2021 року)

Неподання, несвоєчасне подання або подання не в повному обсязі або з помилками SAF-T передбачає застосування штрафних санкцій:

  • для великих платників податків – 100 мінімальних заробітних плат, встановлено з 1 січня звітного (податкового) року;
  • для інших платників податків – 10 мінімальних зарплат, встановлено з 1 січня звітного (податкового) року.

Які відмінності SAF-T UA та SAF-T?

В українському файлі SAF-T UА додано нові національні елементи (зазначені в файлі літерою «У», змінено обов’язковість заповнення деяких елементів (позначено в файлі літерою «З»), виключено з використання певні необов’язкові елементи (позначені у файлі літерою «Н»).

Чи відмінять використання стандарту SAF-T?

Станом на сьогодні є чинним Меморандум про взаєморозуміння між Україною як Позичальником та Європейським Союзом як Кредитором. Меморандум ратифіковано Законом № 825-IX від 25.08.2020.

З метою виконання пункту 2 умов Меморандуму щодо отримання Україною макрофінансової допомоги, Міністерством фінансів розроблено Концепцію впровадження електронного аудиту (Е-аудиту) для платників податків. Реалізація Концепції передбачена на період до 2027 року.

Також це детально прописано в національній стратегії доходів та витрат, тому відміна виглядає малоймовірною.

Який формат файлу SAF-T UA?

Файл SAF-T UA подається у форматі XML, який розроблений на основі рекомендацій ОЕСР та містить XSD-схему версії 2.0.

Формат SAF-T UA включає близько 170 таблиць із 900 колонками, що унеможливлює ручне заповнення або використання Excel для перенесення даних. Структура файлів SAF-T UA дозволяє автоматично звіряти численні показники, де всі дані мають бути взаємно узгоджені. В структуру вшиті алгоритми, що перевіряють дані на проходження ряду ризик – факторів.

Назва XML файлу SAT-T UA формується за наступним правилом:

<код_ЄДРПОУ>_<дата і час(yyyymmddhh24hmise>_<номер файлу_із загальної кількості файлів>.xml

Приклад: 0038345394_20251220235911_1_5.xml, де:

  • «0038345394» код ЄДРПОУ, доповнений нулями до 10 символів;
  • «20250102235911» означає дату та час створення файлу у форматі 24-годинного часу (2025 – рік, 12 – місяць, 20 – день, 23:59:11 – час);
  • «1_5» означає номер поточного файлу та загальну кількість файлів, це перший файл із 5 файлів у експорті;
  • «xml» – розширення файлу.

Обмеження розміру файлу XML для SAFT

  • Максимальний розмір файлів даних XML – 600Мб;
  • Отримані файли SAF-T UA потрібно заархівувати в zip-архів;
  • Розмір zip-архіву не може бути більше 2 Гб, та може містити декілька файлів даних XML;
  • За одну передачу даних до ДПС можна надіслати не більше 10 файлів у формі zip-архівів.

Що робити, коли розмір файлу SAFT перевищує 600Мб?

Зменшувати період подачі звіту до півріччя, квартал, місяць або використовувати множинні файли, коли відбір даних виконується в різні файли XML. Тобто передбачається гнучке число файлів, які сформовані на основі завершеної порції даних, і всі вони разом містять повний набір даних SAF-T UA. Кожен файл має проходити перевірку (тобто бути валідний) згідно схеми XSD, незалежно від інших файлів.

Яка відмінність між версіями файлу 1.2, 1.3 та 2.0 SAFT?

Перші версії файлу мали нумерацію 1,X, а з 01 листопада 2024 року на сайті ДПС була розміщена оновлена версія 2.0.

Де можна побачити детальну інформацію про структуру файлу SAF-T?

Детальний технічний опис елементів та схем з прикладами використання файлу розміщений на сайті ДПС.

Як відбувається приймання звіту SAF-T в ДПС?

  1. Розшифрування та перевірка КЕП.
  2. Перевірка права підпису підписувачем.
  3. Перевірка відповідності документа до затвердженого формату (валідація) із застосуванням схеми контролю XML-документів (файл XSD), після якого формується Квитанція №1. Будь-яка невідповідність, наприклад у назві колонки, заблокує завантаження файлу. Дані повинні строго відповідати XSD-схемі.
  4. Надсилання «Квитанції №2» відбувається після перевірки контролів ДПС.
  5. Дані файлів SAF-T UA звіряються із фінансовою звітністю, реєстром податкових накладних, чеків ПРРО та державними реєстрами.

Складання SAF-T UA фактично прирівнюється до проведення внутрішнього аудиту, оскільки всі дані мають бути ретельно звірені та узгоджені.

За наявності файлів SAF-T UA проведення «зовнішнього аудиту» без їх використання стає недоцільним, тому аудитори без програм для аналізу SAF-T UA не зможуть виконувати аудит.

Які технічні вимоги для application-серверу M.E.Doc API SAF-T UA?

Технічні вимоги залежать від об’ємів розрахункових даних та є наступними:

ОС Linux:

  • 4-6 CPU.
  • 8 ОЗУ.
  • Розрахунок вільного дискового простору: 3-5 Гб для application-сервісу MEDOC API SAF-T UA.
  • Простір для збереження сформованих чи експортованих архівів звітів у серверному каталозі  application-сервісу MEDOC API SAF-T UA. Розмір дискового простору залежить від об’єму та кількості звітів які будуть формуватися. Радимо закладати від 100 Гб дискового простору з можливістю динамічного збільшення за необхідності.

ОС Windows:

  • 6-8 CPU.
  • 8-12 ОЗУ.
  • Розрахунок вільного дискового простору: 3-5 Гб для application-сервісу MEDOC API SAF-T UA.
  • Простір для збереження сформованих чи експортованих архівів звітів у серверному каталозі  application-сервісу MEDOC API SAF-T UA. Розмір дискового простору залежить від об’єму та кількості звітів які будуть формуватися.  Радимо закладати від 100 Гб дискового простору з можливістю динамічного збільшення за необхідності.

Технічні вимоги для серверу БД (PostgreSQL):

Радимо використовувати актуальну версію СКБД, яка підтримується вендором. Технічні вимоги зазначені на сервісі постачальника.

При розрахунку вільного простору диску обов’язково враховувати об’єм даних, який будете накопичувати для формування звітності.

Немає коментарів

Коментувати